Zoals bij zoveel scholen in Vlaanderen was de speelplaats van VBS Sint-Paulus ingericht met de typische 30×30 cm betontegels als ondergrond. De leerlingen en leerkrachten droomden van speelheuvels waar speelgroen gecombineerd wordt met bouwen met natuurlijke materialen. Ook sport en outdoor learning moest er een vaste plek hebben.
De school koos voor een breed participatietraject dat door een kerngroep leerkrachten werd opgezet en aangestuurd. In het proces werden zowel leerkrachten, leerlingen als ouders gehoord. De leerlingen mochten tekenen, ontwerpen en schrijven over wat hun ideale speelruimte zou zijn. Daarnaast werd ook een team Speelplaats Junior opgestart met leerlingen van de hogere graad. Als woordvoerders van de klassen waren ze essentieel in het traject.
Alle bevindingen werden omgezet in een ontwerp met een gestructureerde, afwisselende, uitdagende en levendige buitenruimte als uitgangspunt.
Speeltoestellen uit robiniahout en kleine spelaanleidingen zorgen ervoor dat elk kind van de school een speel- of rustplek kan vinden. Zo is er het ‘Mollengat’ waarop, onder, langs en rondom gespeeld kan worden. Met in de heuvel een buizensysteem dat in contact staat met de toren die erbovenop staat. Voor de kleinsten kwam zand, maar ook een klim- en klauterparcours. Door de keuze voor diverse ondergronden is er ook een rijk aanbod aan leerkansen met natuurlijke losse materialen. Over de hele site werden buitenklassen ingericht om dit nog te versterken. De peuterklassen kregen hun eigen afgesloten speeltuin.
Voor de beplanting van de speelplaats werd gekozen voor robuuste bomen en struiken die tegen wat ‘speeldruk’ bestand zijn, snel groeien en leuke verstop- of kampplekken kunnen vormen. Er werden planten gezet die geuren, lekkere vruchten geven of de fantasie prikkelen met origineel gevormde zaaddoosjes of bladeren. De school koos resoluut voor ‘speelgroen’ in plaats van ‘kijkgroen’. Ook het beheer werd afgestemd en volgt de principes van Harmonisch Park en Groenbeheer. Haalbaarheid, geen chemische bestrijdingsmiddelen en een stukje eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor de leerlingen vormen de basis.
Atelier Ruimtelijk Advies stond in voor de technische uitwerking van het ontwerp, de opmaak van het uitvoeringsdossier en de werfopvolging.